dinsdag 26 april 2011

Asperges à la Flamande



Het recept voor deze asperges met gebonden botersaus is afkomstig van mijn moeder. Ik weet niet anders dan dat ik ze thuis altijd op deze manier gegeten heb en ze zijn heerlijk zo. Eigenlijk smaken ze bij haar net iets lekkerder, maar zo zal het altijd gaan.
Laatst kwam ik erachter dat dit eigenlijk het recept van asperges à la Flamande is, met dat verschil dat mijn moeder de saus is gaan binden, omdat ze dat lekkerder vond. En zo neem ik dat weer over.
Reken op een halve kilo asperges per persoon, zodat je zeker weet dat je genoeg hebt. Er zal vast iets over blijven, maar dat kan prima in een soep verwerkt worden.

2 kilo asperges
snufje zout
schepje suiker
35 gram boter
4 eieren
bosje peterselie

Maak de asperges schoon met een doek en verwijder de houtachtige onderkanten. Schil de asperges vervolgens goed (liever te dik dan te dun) en kook ze, met een schepje suiker en wat zout, in zo'n 20 minuten gaar.
Smelt voor de saus 35 gram roomboter, voeg een soeplepel kookvocht van de asperges toe en bind de saus met maizena of een ander bindmiddel. Breng de saus, indien nodig, op smaak met peper en (selderie)zout. Klop er vervolgens nog een klont boter door.
Schep een deel van de saus over de asperges en garneer het geheel met een hardgekookt en geprakt eitje en peterselie.
Asperges smaken goed met geschrapte krielaardappeltjes en eventueel nog een schaaltje gekookte eieren in partjes.



1 opmerking: