donderdag 31 maart 2011

Chocoladetaart uit Turijn


Ik ben nog nooit in Turijn geweest, maar volgens de auteur van het boek 'Ik wil chocola', Linda Collister, is het een hemel op aarde met onweerstaanbare banketbakkerijen op elke straathoek.
Deze taart is in elk geval lekker en gemakkelijk te maken. Het doet me een beetje denken aan de arretjescake van vroeger, maar dan wat luxer en meer ganache-achtig (mengsel van room en chocolade). Het recept is voor 6-8 personen, maar ik moet toegeven dat het erg machtig is. Wat mij betreft is het ook genoeg voor 12 personen.
Zelf heb ik de taart in drie kleine tulbandvormpjes gedaan, zodat ik er kleine stukjes van kan snijden.
Het originele recept heb ik enigszins aangepast; de rauwe eieren heb ik vervangen door room.

200 gram pure chocolade
100 gram room of mascarpone
50 gram roomboter
150 gram koekjes (cantuccini, amaretti of gewoon Petit Beurre biscuitjes)
100 gram noten (hazelnoten, amandelen of walnoten)
cacaopoeder

Verwarm de room met de boter en chocolade op een laag vuurtje. Zorg dat alle ingrediënten goed met elkaar vermengd zijn. Hak de koekjes en noten grof. Meng dit door het chocolademengsel. Bekleed een vorm (max. 22 cm doorsnee) of meerdere kleine vormpjes met huishoudfolie en verdeel het mengsel over de vorm. Laat de taart ongeveer drie uur in de koelkast opstijven.
Haal de taart uit de vorm en strooi en een laag cacaopoeder over.

De taart kun je geheel naar eigen smaak maken. Naast de koekjes en noten kan de taart op smaak gebracht worden met cognac, rum, amandel- of koffielikeur (twee eetlepels) of geraspte sinaasappelschil.

De taart wordt ook wel als nagerecht gegeten met slagroom of ijs.













Ik hou van kookboeken waar mooie en bijzondere foto's in staan en dit chocoladeboek is daar zeker in geslaagd. Vooral de Mississippi mud pie en de Devil's food cake zien er heerlijk smeuïg uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten