zondag 2 september 2012

Pittige aubergine met sinaasappel en feta


Onlangs kreeg ik via de post vanuit Rijswijk een heerlijk geurend pakketje toegestuurd. Er zat een zakje za'atar en een zakje sumak in. Ik had ook al een recept in mijn hoofd waarin ik deze heerlijk geurende kruiden kon verwerken; de pittige aubergine met granaatappel en feta van Jamie Oliver, zie hier het originele recept.
Er bleek alleen bij nadere bestudering van het recept helemaal geen za'atar gebruikt te worden. En granaatappelpitten had ik ook al niet voorhanden, al zouden die het voor de foto erg goed doen. Voor de smaak trouwens ook.
Nu ben ik nogal gemakkelijk in de keuken; wat ik niet lekker vind en wat ik niet in huis heb laat ik weg of vervang ik door iets anders. En zo werd de komijn uit het recept vervangen door za'atar en de granaatappelpitten door sinaasappel. En het was heerlijk!



2 aubergines
2 theelepels za'atar
1 theelepel sumak
2 eetlepels olijfolie
snufje zout
2 eetlepels dille
2 eetlepels basilicum
1 eetlepel munt
vruchtvlees van een halve sinaasappel
sap van een halve sinaasappel
100 gram feta

Snijd de aubergine in blokjes en meng dit met de za'atar, sumak, olijfolie en zout. Schep het geheel in een ovenschaal of op een bakplaat en bak het ongeveer 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200' C. Schep de kruiden, sinaasappel en feta erdoor. Sprenkel het sinaasappelsap erover en serveer het gerecht warm. Hoewel het koud ook lekker is.



Inmiddels heb ik een recept toegestuurd gekregen om zelf za'atar te maken en ook op de blog van Lies (Lepeltje Liefde) staat bij de tips van dit recept hoe je za'atar kunt maken.
Behalve het kruidenmengsel door een gerecht te mengen is het ook heerlijk om stukjes croissantdeeg in te smeren met olijfolie, te bestrooien met za'atar en het dan af te bakken, zoals te zien is op onderstaande foto. Hetzelfde kan natuurlijk ook met bladerdeeg. Of je mengt de za'atar met olijfolie en doopt stukken brood erin.




1 opmerking:

  1. het ziet er weer heerlijk uit! Za'atar is ook lekker op een gebakken ei! En ik kan mij voorstellen dat een beetje za'atar op gebakken aardappeltjes ook lekker zal smaken. Kortom vele mogelijkheden.

    BeantwoordenVerwijderen