dinsdag 13 december 2011

Geroosterde spruiten met knoflook en pistachenoten


Enige tijd geleden hadden we een bedrijfsuitje met een kooksessie Spaanse tapas maken. Altijd leuk als je van koken houdt, mits ik maar geen vlees of vis hoef te bereiden. Als je kookt moet je er toch op zijn minst een portie liefde in kunnen stoppen. Gelukkig zijn er genoeg vegetarische mogelijkheden en heb ik aspergepuntjes met amandelen mogen bereiden (waar ik natuurlijk wel een beetje zelf voor heb gezorgd).
Het recept voor de aspergepuntjes heb ik gebruikt als basis voor deze geroosterde spruiten met knoflook en pistachenoten. Om eerlijk te zijn moet ik er niet aan denken om een bord met spruiten te moeten eten, maar ze zien er zo kneuterig uit dat ik toch steeds in de verleiding kom om ze in huis te halen. Dit keer heb ik dat ook maar gedaan. Er moet toch meer uit zo'n perfect minikooltje te halen zijn dan een gekookt balletje.
Ik weet niet of ik er een hele portie van zou lusten, maar zo als klein hapje, in de oven geroosterd en gehusseld door knoflook, olijfolie en zoute pistachenoten smaakt het heerlijk. Vooral de crispy bite van de buitenste blaadjes is erg lekker.





500 gram spruiten
olijfolie
1 sjalot
2 tenen knoflook
een handvol gehakte pistachenoten
peper en zout uit de molen
citroensap

Maak de spruiten schoon, halveer ze en meng ze met wat olijfolie. Verdeel de spruiten over een bakplaat en rooster ze in een half uur op 200 graden.
Snipper de sjalot en de knoflook en fruit dit in olijfolie. Voeg de pistachenoten toe.
Verdeel het mengsel over de spruiten, sprenkel er enkele druppels citroensap over en breng het geheel op smaak met wat peper en zout uit de molen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten