donderdag 8 september 2011

Nonnekusjes


Als kind in de jaren zeventig was ik altijd gefascineerd door de zus van mijn oma die, eens in de zoveel tijd en gekleed in een habijt, bij mijn opa en oma op bezoek kwam. Een olijk gezicht in een toch enigszins streng gewaad. En altijd nam ze kloostergebak mee dat doordrongen was met de geur van mottenballen. Alleen de kleine amandelrotsjes (of waren het pinda's) werden met smaak opgegeten. Ooit heb ik het recept hiervan gehad, maar dat is inmiddels al weer zolang geleden, dat ik het niet meer weet te achterhalen.
Een paar jaar geleden stond in het tijdschrift Seasons een recept voor nonnekusjes. Ik moest meteen aan die amandelrotsjes uit de jaren zeventig denken. Het recept zal niet hetzelfde zijn, maar het komt aardig in de buurt. De nonnekusjes uit de Seasons worden gemaakt met gehakte hazelnoten en vallen onder de meringues. Zo kan ik me dat weer niet herinneren, maar lekker zijn ze wel. Ik maak deze nonnekusjes met amandelschaafsel.


1 eiwit
100 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
100 gram amandelschaafsel

Verwarm de oven voor op 150 graden. Klop het eiwit stijf. Voeg geleidelijk aan de suiker toe en blijf kloppen tot het een stevige massa is. Voeg het amandelschaafsel toe. Bekleed een bakblik met bakpapier of ouwel (suikerpapier) en schep er hoopjes van het amandelmengsel op.
Bak de nonnekusjes in 20-25 minuten op 150 graden goudbruin.



3 opmerkingen:

  1. Waarom heten deze merengues nonnekusjes? Wel een hele leuke naam.
    Mijn moeder maakte vroeger vaak merengues met een beetje advocaat er in slagroom er op en daarop een stukje perzik uit blik. Dat was lekkerder dan menig gebakje van de bakker

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben er niet achter gekomen waarom deze koekjes nonnekusjes heten. Misschien wel door het luchtige van het schuim, vergelijkbaar met zo'n kusje?
    Ik heb wel ontdekt dat het oorspronkelijke recept uit 'Kloosterkeukens en recepten - soms ruikt de aarde naar de hemel' komt, van Robin Lutz en Thera Coppens. Overigens wordt in het boek de naam met een vierde 'n' geschreven, nonnenkusjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een prachtige ondertitel heeft dat boek.
    (Ik heb trouwens gisteren het nieuwe boek van Antoinette Hertsenberg gekocht, "puur plantaardig")

    BeantwoordenVerwijderen