woensdag 17 augustus 2011

Reine Victoria


Afgelopen week ben ik wat overmoedig bezig geweest met het plukken van pruimen. De boombezitters, dat wil zeggen de mensen van wie de pruimenboom eigendom is, hadden een te grote oogst en deden niets met zoveel pruimen. Zonde toch om ze te laten verrotten. Zo'n mand vol pruimen ziet er heerlijk uit en dat is het natuurlijk ook, zij het dat je deze pruimen niet al te lang kunt bewaren. En dus ben ik na het plukken druk in de weer gegaan om de pruimen te wassen en te ontpitten om er vervolgens jam en chutney van te maken.



De Reine Victoria jam heb ik een mooi hoofddeksel gegeven. Deze gehaakte kleedjes vind je nog wel eens op een rommelmarkt en ik gebruik ze onder andere hiervoor. Een beetje tuttig is het wel, maar het past dan ook wel weer bij Reine Victoria, de eivormige pruim die ik voor de jam gebruikt heb.



Op bovenstaande foto's zijn oude jam- en geleipotjes uit Frankrijk en Belgiƫ te zien en vetvrij papier om de potjes mee af te dekken. De potjes hebben immers geen deksel. De meeste jam- en geleipotten zijn gemaakt van persglas. Meestal lopen geleipotten naar boven toe breed uit en zijn jampotten rechter van vorm. Geleipotten zijn over het algemeen ook zeldzamer en duurder dan de jampotten. De leeftijd en plaats van herkomst is vaak moeilijk te achterhalen, omdat er op deze jam- en geleipotten geen merkjes staan. De potjes die nog in winkels en op markten te vinden zijn stammen waarschijnlijk uit het begin van de twintigste eeuw. Later kwamen de weckglazen met deksel en weckring.
Tegenwoordig zijn de oude jam- en geleipotten voor allerlei andere doeleinden te gebruiken. Zelf hebben we nagenoeg altijd een met tomaatjes gevuld glas op het aanrecht staan (zie foto rechtsboven), worden ze als kleine bloemenvaasjes gebruikt en zet ik ook regelmatig zo'n glas op tafel met bijvoorbeeld een zelfgemaakte tapenade.


4 opmerkingen:

  1. Dat was wel een enorme oogst. Ze zien er lekker uit, en wat een prachtige mand. Die kleedjes kun je natuurlijk ook goed zelf haken. Een leuk klusje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De oogst was nog niet eens een fractie van wat er nog aan de boom hing en op de grond lag, maar het houdt een keer op. Die mooie mand is een oude plukmand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet houdbaar zeg je? Die ik vorig jaar gemaakt heb gebruik ik nog steeds om over mijn appelvlaaien te strijken!
    En duren potten? Niet voor mij, ik spaar de potjes het hele jaar door. Die met de geruite deksels zijn ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De pruimenjam van deze pruimen is jaren houdbaar in weckpotten. Ik eet de jam nog van 4 jaar geleden. Ook kun je ze tot een jaar in de vriezer bewaren als je ze in stukjes snijdt en direct invriest, ideaal voor cake, crumble of taart.

    BeantwoordenVerwijderen