maandag 8 augustus 2011

Appelstroopvinaigrette


Zuid-Limburg is het land van de hoogstamfruitbomen met een keur aan appels, peren en kersen. Er is dan ook menig stroopfabriek te vinden tussen de Limburgse heuvels. Als kind was stroop (sjroep) voor mij hoe dan ook appelstroop. Andere stroop kende ik in die tijd niet.
Een van de meest bekende combinaties in Limburg is appelstroop met kaas. Bestel je ergens in een eetgelegenheid een kaasplankje, dan krijg je er vaak een klein bakje appelstroop of appel-perenstroop bij. Toen ik een jaar of acht was kreeg ik een keer bij iemand een boterham met kaas, stroop en mosterd te eten. Verrukkelijk, al vond ik het destijds wel een bizarre combinatie.
Als je bedenkt dat tegenwoordig de honing-mosterddip en -dressing in combinatie met kaas erg veel gegeten wordt, dan is die combinatie van toen nog niet eens zo vreemd.
Onderstaand recept heb ik gebruikt voor bij de 'Salade Val-Dieu'.


0,5 dl appelciderazijn
1,5 dl walnotenolie
2 eetlepels appelstroop
1 theelepel mosterd
1 theelepel suiker
peper en zout

Verwarm de azijn en de appelstroop. Meng vervolgens alle ingrediƫnten en schud het geheel tot een homogene massa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten