vrijdag 29 juli 2011

Kruidkoek


Het recept voor deze Drentse kruidkoek kreeg ik van een vriendin die het op haar beurt weer van haar moeder kreeg. Het is zo'n typisch recept waarbij bijna geen maten bekend zijn, maar waar op gevoel de ingrediënten bij elkaar gebracht worden. We hebben ons best gedaan om toch maten voor het recept aan te kunnen geven en ik denk dat dat ook aardig goed gelukt is.
Ik heb zelf een bakblik van 25 cm lang, maar daar is het net teveel beslag voor. Van het restant aan beslag heb ik drie kleine kruidkoekjes gemaakt.


500 gram zelfrijzend bakmeel
(of 500 gram bloem en een zakje bakpoeder)
500 gram donkerbruine basterdsuiker
1/2 liter melk
50 gram boter
2 theelepels kaneel
1/2 theelepel nootmuskaat
1/2 theelepel kruidnagel
1/2 theelepel piment
1/2 theelepel gember
snufje zout

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Maak de melk met de boter warm en meng vervolgens alle ingrediënten door elkaar.
Doe het beslag in een ingevet bakblik (ongeveer 30 cm lang) en bak de kruidkoek op 150 graden in 1,5 uur.


2 opmerkingen:

  1. Op mijn moeders verjaardag! Wat een ontroerend toeval

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En vooral heel bijzonder. Drie kleine kruidkoekjes voor haar drie dochters.

    BeantwoordenVerwijderen