vrijdag 27 mei 2011

Ierse sodabroodjes


Mijn eerste kennismaking met Iers sodabrood was in een Ierse pub in Maastricht waar je tevens voortreffelijk kon eten. In die tijd had ik er nog geen idee van dat je dit mooie, stevige brood zo eenvoudig en snel kon maken.
Het recept is niet veel meer dan bloem, baksoda, zout en karnemelk. Soms gaat er nog wat suiker en boter door het deeg en in een enkel recept zie ik donker bier tevoorschijn komen. Vast het stevige Guinness. Omdat het deeg niet hoeft te rijzen is het in een half uur klaar, inclusief de baktijd.
Het recept dat ik gebruikt heb komt uit 'Zoete & hartige heerlijkheden' van Kirsten Eckhart en Willem Jan Hendriks. Ik heb er alleen iets meer baksoda in gedaan en wat suiker voor het rijzen.

Baksoda of dubbelkoolzure soda is in Nederland te koop in drogisterijen als natriumbicarbonaat.

450 gram bloem (eventueel volkorenmeel of spelt)
1 theelepel zout
2 theelepels baksoda
2 theelepels suiker
3 dl karnemelk

Zeef de bloem, het zout, de baksoda en de suiker in een kom en maak een kuiltje in het midden van de bloem. Giet daar 3 dl karnemelk in en meng alles tot een soepel deeg.
Verdeel het deeg op een met bloem bestoven werkblad in acht porties.
Bak de broodjes in een voorverwarmde oven op 230 graden in zo'n 20 minuten goudbruin.
Je kunt er natuurlijk ook een groot brood van maken. De baktijd daarvoor is ongeveer 45 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten