vrijdag 15 april 2011

Nachos met guacomole


Het mooie boek van Thomasina Miers, Mexicaans!, maakt me duidelijk dat de nachos zoals ik ze ken een behoorlijk verwesterd gerecht is.
De tortillachips die gebruikt worden voor de Chilaquiles (de echte Mexicaanse nachos) worden gemaakt van oudbakken tortilla's; hoe kan het ook anders.
Het gerecht is vergelijkbaar met het maken van lasagne; de tortillachips worden in lagen gestapeld met daartussen allerlei andere ingrediënten, tomatensaus en als laatste een laag kaas en eventueel zure room. Het gerecht wordt in Mexico als maaltijd gegeten, vaak samen met een salade.

De nachos die ik gemaakt heb is zonder de tomatensaus en zure room. In plaats daarvan heb ik guacomole gemaakt om de nachos in te dippen. Mijn nachos zijn dan ook meer bedoeld als klein hapje en niet zozeer als een complete maaltijd.

Voor de nachos:
Verdeel een flinke portie tortillachips over een ovenschaal of bakplaat, afhankelijk van het al dan niet stapelen. Verdeel vervolgens kleine stukjes (rode) ui, paprika, tomaat, bonen, mais, en wat je verder nog kunt bedenken over de tortillachips. Strooi geraspte kaas over het gerecht en zet de schaal even in de oven tot de kaas gesmolten is.

Voor de guacomole:
1 avocado
1 tomaat
1 lente-ui
eventueel een chilipepertje en/of (gepofte) knoflook
peper en zout
scheutje citroensap

Pureer het geheel met een vijzel of staafmixer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten