maandag 28 maart 2011

Wilde venkel & rabarber














Verleden week ben ik wel een uur bezig geweest om zevenblad uit de tuin te halen. Meters wortel met hier en daar een nieuwe scheut trok ik uit de grond. Maar als je eenmaal de gelukkige eigenaar bent van dit (on)kruid, kom je er nooit meer vanaf. Meestal zitten de nieuwe scheuten verscholen tussen andere planten, zodat je ze ook bijna niet opmerkt. En ieder jaar opnieuw vraag ik me af of ik dit kruid, nu het er toch is, niet nuttig kan besteden.

In 'Wilde venkel & rabarber' zag ik hier een leuk recept voor staan: stamppot onkruid. Allerlei soorten onkruid, zoals daslook, fluitekruid, paardebloem en natuurlijk zevenblad, mengen door de aardappelpuree en op smaak brengen met olijfolie, peper, zout, nootmuskaat en verse parmezaanse kaas. Voor de vleesliefhebbers gaan er ook nog spekjes door. Het lijkt me trouwens ook lekker door risotto, met een vers geitenkaasje erdoor en geraspte oude kaas erover. Ik moet toegeven dat 'risotto met onkruid' niet zo geweldig klinkt, maar 'risotto met wilde kruiden' des te beter, terwijl het toch hetzelfde is. Wordt vervolgd...


Zevenblad (rechts) naast de tuingeranium (links).
Gezellig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten